Plusalternatief G4 met boortunnel onder Schavaart geniet voorkeur
Op vrijdag 20 januari stelt de Vlaamse Regering het ontwerp van gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor Rond Ronse voorlopig vast. Na uitgebreid onderzoek en vele gesprekken met lokale belanghebbenden de afgelopen jaren, is de kogel door de kerk. Het ontwerp GRUP omvat nieuwe verbindingen van noord nar zuid én van oost naar west, die doorgaand verkeer uit het centrum van Ronse halen. Daarnaast is er in het ontwerp GRUP ook een scenario opgenomen voor de open ruimte.
Plusalternatief G4 meest gunstig
Van de verschillende voorgedragen mobiliteitsalternatieven, onderzocht door het studieteam en ingesproken door de omgeving, kwam plusalternatief G4 als meest gunstig uit de onderzoeken. Plusalternatief G4 zorgt voor een betere mobiliteit in de regio: lokaal en doorgaand verkeer worden maximaal van elkaar gescheiden en daardoor vermindert de reistijd voor doorgaand verkeer. Daarnaast houdt het alternatief rekening met de eigenheid van de Vlaamse Ardennen zoals de specifieke grondopbouw, hellingen en het typerende heuvellandschap. Het alternatief biedt daarom de meeste kansen voor Ronse en voor de regio van de Vlaamse Ardennen.
In het gekozen alternatief vertrekt de nieuwe N60 aan de Rijksweg in Maarkedal. Via een geboorde tunnel van 2 kilometer loopt de verbinding onder de Schavaart door, tot aan de Kapellestraat in Ronse. Vandaar loopt het tracé verder naar het zuiden langs ’t Rosco en Pont West richting Wallonië. Ter hoogte van de aansluiting met de huidige N60 start de oost-westverbinding. Deze verbinding loopt ten zuiden van het centrum via de Sint-Martensbeekvallei naar Klein-Frankrijk, als een zuidelijke omleidingsweg. Onderweg verknoopt de verbinding met de Elzeelsesteenweg (N57) en de Ninoofsesteenweg (N48).
Extra aandacht voor fietsers
Naast een vlotte wegverbinding, wordt er ook ingezet op duurzame verplaatsingen. Zo worden er fietsverbindingen voorzien naast de zuidelijke omleidingsweg, komen er vlotte onderdoorgangen onder de nieuwe N60 en knopen fietspaden aan op bestaande fietssnelwegen. Op die manier verplaatsen fietsers zich vlotter, veiliger en comfortabeler in de Vlaamse Ardennen.
Daarnaast wordt er op korte termijn werk gemaakt van de modal shift. In 2023 starten de werken al op voor de aanleg van het eerste deel van fietssnelweg F428, die Ronse met Oudenaarde verbindt via Maarkedal. Zo kunnen inwoners van de Vlaamse Ardennen zich binnenkort al vlot verplaatsen van en naar hun werk, school of hobby’s.
Meer dan 350 hectare bos om natuur te versterken
Naast een oplossing voor de mobiliteitsproblematiek, wordt er ook gewerkt aan de leefbaarheid in de Vlaamse Ardennen. Waar er nieuwe infrastructuur komt, zijn er kansen voor meer groene ruimte zoals een stadsboulevard tussen Pont West en ’t Rosco of een groen park aan de zuidrand van de stad. In dit planningsproces is er ook gezocht naar een evenwichtige manier om de Europese natuurdoelen voor deze streek te halen. Een bebossingsscenario met meer dan 350 hectare bos versterkt en verbindt de bestaande boskernen van de bossengordel Kluisberg-Hotondberg-Koppenberg, en rond het Muziekbos. Bij het aanplanten van die nieuwe natuur is er rekening gehouden met het erfgoed maar ook met de landbouw in de streek.
Openbaar onderzoek
Afgelopen zomer werd een adviesronde onder betrokken administraties en lokale besturen georganiseerd over het ontwerp GRUP. Na verwerking van deze adviezen, heeft de Vlaamse Regering nu het ontwerp van het GRUP voorlopig vastgesteld.
Het ontwerp wordt vanaf 21 februari 2023 voorgelegd aan de brede bevolking tijdens een openbaar onderzoek dat 60 dagen duurt. Iedereen kan dan de documenten fysiek of digitaal inkijken en er zijn opmerkingen over formuleren. Er zullen ook in de betrokken steden en gemeenten infomarkten georganiseerd worden, waar geïnteresseerden de plannen kunnen inkijken en waar vragen over het GRUP kunnen worden beantwoord.
Inspraakreacties meegeven kan via grups.omgeving.vlaanderen.be/r/rondronse. Als alle opmerkingen verwerkt zijn, wordt het ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering. Deze beslissing wordt verwacht in de zomer van 2023.
Persoonlijke gesprekken
De definitieve vaststelling is voor later dit jaar, maar het ruimtelijk uitvoeringsplan is nu voorlopig vastgesteld. Dat betekent dat het project voor een aantal inwoners dichtbij komt. Voor een aantal van hen zal de impact groot zijn. Daarom start Team Rond Ronse binnenkort persoonlijke gesprekken op. De exacte impact van het ruimtelijk uitvoeringsplan is nu nog niet bekend, maar het team zal vragen van inwoners zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.