Algemeen
Waarom is er een oplossing nodig?
In de jaren ’90 werd de N60 als ‘missing link’ aangeduid door de Vlaamse overheid. Die ontbrekende schakel heeft gevolgen voor de mobiliteit en de leefbaarheid van de Ronsenaren: zwaar vrachtverkeer dendert er nu dwars door de stad.
Met Rond Ronse wordt niet alleen naar een duurzame mobiliteitsoplossing gezocht. Het project bekijkt ook hoe een nieuwe wegverbinding iets positiefs kan betekenen voor de leefbaarheid, lokale fietsverbindingen, de natuur, erfgoed, en het belangrijke en unieke landschap van de Vlaamse Ardennen.
Wat is er beslist?
Het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) is definitief vastgesteld op 23 november 2023. In dit GRUP zijn de contouren vastgelegd voor de mobiliteitsoplossing.
Het betreft zowel het doortrekken van de N60, met geboorde tunnels onder de Schavaart, als een Zuidelijke omleidingsweg.
Via een integraal en participatief proces, gestart in 2019, zijn we gekomen tot deze oplossing.
Wat zijn de volgende stappen?
Het referentieontwerp wordt nu gefinaliseerd. Tijdens de infomomenten gidst het studieteam de deelnemers doorheen het ontwerp.
In een volgende fase wordt de aanvraag van de omgevingsvergunning voor het project voorbereid. Volgens de huidige planning zal de aanvraag in 2025 ingediend worden. Het openbaar onderzoek hiervoor is voorzien in de loop van 2026.
Op basis van het referentieontwerp wordt ook een bestek opgemaakt, waarmee de zoektocht naar een geschikte aannemer voor de uitvoering van de werken kan starten. Via een concurrentiegerichte dialoog zal gezocht worden naar een kandidaat-opdrachtnemer met de beste prijs-kwaliteitsverhouding voor het project. De start van de werken zelf is voorzien vanaf 2027 en zullen 3 jaar duren.
Op het terrein gaan de vooronderzoeken verder (opmetingen door de landmeter, archeologisch onderzoek …) en wordt gestart met de minnelijke verwervingen van delen van percelen die noodzakelijk zijn voor de aanleg van de weginfrastructuur.
Wat kan er nog wijzigen aan het ontwerp?
Het huidige ontwerp (het referentieontwerp) dient als basis voor de opmaak van het bestek waarmee de zoektocht naar een geschikte aannemer voor de uitvoering van de werken kan starten. In de dialoogfase en de contractfase is het mogelijk dat het ontwerp nog verder wordt bijgestuurd, naar aanleiding van inzichten en onderzoeken voor het technische detailontwerp van het project. Mogelijke wijzigingen bevinden zich op het vlak van optimalisaties die de impact van het project en van de werffase op de omgeving beperken.
De Werkvennootschap en het studieteam blijven tijdens deze fase betrokken, om te garanderen dat het ontwerp blijft voldoen aan alle doelstellingen en ambities uit het GRUP.
Wie is er betrokken bij ‘Rond Ronse’?
De Werkvennootschap werkt het project uit, in samenwerking met de Vlaamse overheid en de stad Ronse. De andere lokale besturen (Maarkedal en Oudenaarde), de provincie Oost-Vlaanderen en betrokken administraties (bv. AWV en VLM) worden op regelmatige basis geïnformeerd en betrokken.
Wie financiert het project?
De Vlaamse Regering heeft op 17 mei 2024 beslist dat het project gerealiseerd wordt via een Publiek-Private Samenwerking (PPS). Een DBFM-overeenkomst zal afgesloten worden met een aannemer (of consortium van aannemers) om het project uit te voeren. De private partner ontwerpt, bouwt, financiert en onderhoudt het project. De Vlaamse overheid zal daarna gedurende de onderhoudsperiode van 30 jaar een beschikbaarheidsvergoeding betalen.
Dit betreft een investering van 700 miljoen euro. De Werkvennootschap is bezig met het opmaken van het bestek voor de selectie van een aannemer.
De afkorting DBFM staat voor Design, Build, Finance en Maintain. Het betreft een contractvorm waarbij de overheid samenwerkt met een private partner om een project te realiseren.