Over het project

De Werkvennootschap werkt, in opdracht van de Vlaamse overheid, met het project Rond Ronse aan een mobiliteitsoplossing voor Ronse en omgeving. Het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) van 23 november 2023 legt de locatie van de nieuwe weginfrastructuur vast.

Een mobiliteitsoplossing

Met geboorde tunnels onder de Schavaart en een Zuidelijke Omleidingsweg, hoeft het zwaar verkeer van de N60 niet meer te passeren in het centrum van Ronse. Hierdoor verhoogt de leefbaarheid in de stadskern, worden de schoolomgevingen veiliger en komt er ruimte vrij voor voetgangers en fietsers. We leggen nieuwe veilige verbindingen voor trage weggebruikers aan. Deze verbindingen zullen langs, over en onder de nieuwe wegen liggen om deze te kruisen.

Een overzicht van het projectgebied met de mobiliteitsoplossing.

Samenwerking met de stad Ronse

Door de aanleg van de nieuwe weginfrastructuur rond de stad Ronse dienen zich kansen aan voor een hernieuwd mobiliteits- en ruimtelijk beleid. Als onderdeel van het GRUP werd daarom met de stad Ronse een convenant ondertekend. Deze overeenkomst verbindt de verdere doorwerking van het project Rond Ronse in gebieden waarvoor de stad Ronse bevoegd is. Het legt de engagementen vast die de stad Ronse zal opnemen om doorgaand vrachtverkeer uit het centrum van de stad te weren.

Een blik op het ontwerp

De ambities rond weginfrastructuur, architectuur, publieke ruimte en landschappelijke inpassing uit het GRUP worden vertaald naar een uitvoerbaar project. De verschillende onderdelen van het project krijgen nu concreet vorm.

Een zicht op de Molenbeekvallei.

Bouwen aan de stad

De nieuwe weginfrastructuur zorgt samen met de verzachtende maatregelen voor nieuwe ruimtes in Ronse. Er ontstaan ontmoetingsplekken, multifunctionele ruimtes, ecologische corridors en het trage netwerk voor fietsers en voetgangers wordt uitgebreid. Naast de aanleg van nieuwe weginfrastructuur bouwen we zo ook mee aan de stad. En verbinden we de stad Ronse met de omgeving.

Herkenbare identiteit

Aan de hand van een aantal terugkerende architecturale en landschappelijke elementen, krijgt het project een herkenbare identiteit. Waterstructuren maken de noodzakelijke buffering en infiltratie van water ook zichtbaar, tastbaar en beleefbaar in het project. We creëren gevarieerde groene zones die het lokale landschap en het karakter van de Vlaamse Ardennen versterken. 

Uitgangspunten bij het wegontwerp

Bij het finaliseren van het projectontwerp nemen we enkele toekomstbestendige ambities voor het wegontwerp mee. We zetten in op maximale infiltratie van regenwater, bufferen van geluid, ruimte voor de natuur en het uitbouwen van het trage netwerk om duurzame verplaatsingen te stimuleren.

Onder de noemer “ruimte voor…” geven we een inzicht in hoe we omgaan met enkele milieueffecten zoals geluid, ecologie, water en mobiliteit. In een project-MER zal de finale beoordeling van alle relevante disciplines en alle verzachtende maatregelen opgenomen worden. Naast de eerder aangehaalde disciplines (geluid, natuur, netwerk, water) houden we ook rekening met de impact op gezondheid, erfgoed …

Het getoonde projectontwerp is nog niet af. Op basis van het projectontwerp dat nu op tafel ligt, werken we verder aan de voorbereiding van een omgevingsvergunningsaanvraag, waarbij wordt rekening gehouden met het onderzoek naar de milieueffecten in een project-MER. Het projectontwerp is pas definitief bij de aanvraag van de omgevingsvergunning. Die willen we indienen in de loop van 2025.