Het tracé van plusalternatief G4

 
 

Uit het proces van Rond Ronse wordt momenteel plusalternatief G4 naar voren geschoven. Het plusalternatief bestaat uit een noord-zuidverbinding en een oost-westverbinding. Bekijk het tracé hier meer in detail. 

Boortunnel van 2 kilometer onder heuvel 

De noord-zuidverbinding van plusalternatief G4 vertrekt aan de Rijksweg in Maarkedal en loopt via een geboorde tunnel van 2 kilometer onder de heuvelrug van de Vlaamse Ardennen door, tot aan de Kapellestraat in Ronse. Vandaar volgt het tracé zijn weg naar het zuiden, langs ’t Rosco en Pont West, en verder via de huidige N60 richting Wallonië. De oost-westverbinding start ter hoogte van deze aansluiting. De omleidingsweg loopt ten zuiden van de stad, via de Sint-Martensbeekvallei en verknoopt verder met de Elzeelsesteenweg en de Ninoofsesteenweg. 

Plusalternatief G4 als beste alternatief 

Plusalternatief G4 komt voorlopig als beste uit de verschillende onderzoeken. Het zorgt voor een betere mobiliteit in de regio. Lokaal en doorgaand verkeer worden maximaal van elkaar gescheiden. Daardoor neemt de reistijd voor doorgaand verkeer af en rijdt er minder verkeer door de stad. En dat komt de leefbaarheid in centrum Ronse ten goede.  

Daarnaast wordt de zuidelijke rand onder Ronse op een kwalitatieve manier ontsloten, zowel voor fietsers als gemotoriseerd verkeer. Het alternatief houdt ook rekening met de uitdagende randvoorwaarden van de Vlaamse Ardennen: de specifieke grondopbouw, hellingen en het typerende heuvellandschap.

 

Bekijk het tracé van plusalternatief G4 in detail door op de afbeelding te klikken.

 
Celien Claesen