Laatste rechte lijn onderzoeksfase: publicatie scopingnota 3

 
2019-06-11_ROND RONSE_WERKSESSIES_©Sanne Peeters(Connect)_HR_05.jpg
 

Vandaag, 14 mei, wordt scopingnota 3 van Rond Ronse gepubliceerd. Met de publicatie van scopingnota 3 zitten we in de laatste rechte lijn van de onderzoeksfase. In dit laatste onderzoeksdocument verzamelen we alle inspraakreacties op de tweede versie van de nota, samen met alle mogelijke oplossingen. Voor we de onderzoeksfase afronden doorlopen we nog technische en effectenonderzoeken. 

Scopingnota 3 luidt laatste stap van onderzoeksfase in 

Het proces Rond Ronse bestaat uit verschillende fases. De fase waarin we alle pistes en mogelijke invalshoeken hebben bekeken is de onderzoeksfase. Met de publicatie van scopingnota 3 zitten we nu in de laatste rechtse lijn van deze fase. In deze derde scopingnota verzamelen we alle inspraakreacties die we hebben ontvangen op de vorige scopingnota: scopingnota 2. 

Met de publicatie van scopingnota 3 willen we een laatste keer terugkoppelen naar de inwoners van de Vlaamse Ardennen. Op die manier willen we zeker weten dat hun inspraakreacties, bezorgdheden en opmerkingen op een correcte manier werden geïnterpreteerd en werden opgenomen in deze laatste scopingnota. 

Combinatiealternatieven toegevoegd 

In scopingnota 3 werden alle mogelijke oplossingen voor de streek rond Ronse opgenomen die redelijk werden bevonden. Dat zijn zowel de mobiliteitsalternatieven als de voorstellen om de natuur in de regio te versterken. Deze voorstellen werden ook al opgenomen in scopingnota 2. 

Bij de publicatie van scopingnota 3 werden nog twee bijkomende mobiliteitsoplossingen opgenomen. Deze twee westelijke mobiliteitsoplossingen zijn combinatiealternatieven. Dat wil zeggen dat de oplossingen verschillende delen bevatten, die afzonderlijk redelijk werden bevonden in scopingnota 2. De combinatiealternatieven zijn dus niet nieuw maar zijn eerder een herinterpretatie van bestaande mobiliteitsvoorstellen. 

Deze combinatiealternatieven kwamen er omdat er heel wat bezorgdheden werden geformuleerd over enkele knelpunten in de westelijke bandbreedte van het projectgebied, ter hoogte van Klijpe.

Alternatief C1 

Deze mobiliteitsoplossing volgt de huidige N60 zuidwaarts vanaf Turkije en buigt af naar het westen ten noorden van de Zandstraat. Voor het Hotondbos gaat het tracé over in een tunnel, die opnieuw boven komt ter hoogte van de Berchemsesteenweg. Er is een verknoping op de Berchemsesteenweg, ten noorden van Klijpe. Vanaf Klijpe loopt het tracé verder naar het oosten, opnieuw in de vorm van een tunnel. Voorbij Klijpe buigt het af naar het zuiden. Vanaf de Zonnestraat volgt het tracé de as van de reservatiestrook naar het zuiden toe.

 
 

Alternatief C2 

Ook alternatief C2 start ter hoogte van Turkije en loopt naar het zuiden, parallel met de huidige N60. Het tracé buigt ten noorden van de Zandstraat af naar het westen. Voor het Hotondbos gaat ook dit tracé over in een tunnel. Een knoop wordt voorzien op de Berchemsesteenweg. Via een tunnel loopt alternatief C2 onder Klijpe door. Daarna volgt het tracé de weg van tunnelalternatief T1, maar bovengronds. Een overbrugging wordt voorzien over de vallei van de Molenbeek tot aan de Doorniksesteenweg , aan de rand van de geplande industriezone Pont West. 

 
 
 
Celien Claesen