Team Rond Ronse presenteert vijf mogelijke oplossingen voor problematiek N60

 
20200304_RoRo_Vijf_zoekzones.jpg

Na meer dan een jaar vol studiewerk, gesprekken met burgers en overleg met verschillende (overheids)organisaties, heeft Team Rond Ronse vijf mogelijke oplossingen klaar voor de mobiliteits- en leefbaarheidsproblematiek in Ronse. Deze ambitieuze voorstellen werden op donderdag 5 maart besproken tijdens werksessies met een veertigtal belanghebbenden. Met de publicatie van de scopingnota staan we voor een belangrijke procedurele stap. In het kader daarvan krijgt iedereen de kans om zijn mening te geven over deze voorstellen. Daarvoor organiseert Team Rond Ronse in mei en juni nieuwe infomarkten. 

Dialoog aangaan over het project 

2019 stond voor ‘Rond Ronse’ in het teken van studiewerk. Alle uitdagingen en ambities voor het projectgebied werden grondig onderzocht. Daarbij hebben we ook burgers aan het woord gelaten: we nodigden hen uit voor een infomarkt over de start van het project, we hebben een online enquête opgezet en we gingen de dialoog aan tijdens huiskamergesprekken. 

Tegelijkertijd hebben we gesprekken gevoerd met tientallen belanghebbenden en organiseerden we onze eerste drie werksessies. In deze werksessies zitten we meerdere keren per jaar samen met een veertigtal vertegenwoordigers van organisaties uit het middenveld, overheidsinstanties en actiegroepen.

Studiewerk en participatie leiden tot oplossingen 

Team Rond Ronse groepeerde de inspraakreacties tot drie onderzoekspistes. Deze onderzoekspistes vormden het onderwerp van bespreking tijdens de werksessies in december. De nieuwe uitgangspunten voor het wegontwerp werden hier voor de eerste keer besproken: 2X1-rijstroken en een ontwerpsnelheid van 70 kilometer per uur.

Op donderdag 5 maart organiseerde Team Rond Ronse een vierde werksessie. Daarin stelde het team voor het eerst zelf oplossingen voor, vijf in totaal. Deze oplossingen zijn het resultaat van inzichten verkregen uit studiewerk en participatie. 

Het gaat om de volgende voorstellen: 

  • Hotond-verbindingHierbij worden de bestaande wegen gebruikt, namelijk de Berchemsesteenweg (N36) en de Doorniksesteenweg (N48). Ze worden aangevuld met een tunnel onder de Hotond en een oplossing die het centrum van Klijpe verkeersvrij maakt. Verderop wordt een aansluiting gemaakt met een zuidelijke omleidingsweg.

  • BehoudHet bestaande wegennetwerk wordt zo goed mogelijk benut. Binnen deze oplossing onderzoekt het team of minimale ingrepen een antwoord kunnen bieden op de verkeersproblematiek in Ronse. Het verkeer volgt de omleidingsweg via de Zandstraat enerzijds en de Glorieuxlaan anderzijds. Het team onderzoekt of binnen deze oplossing een flankerend beleid volstaat (bijvoorbeeld een vrachtverbod tijdens spits).

  • ReliëfDeze oplossing volgt het natuurlijke reliëf. Er wordt vervolgens een tunnel gebouwd in de flank van de Hotond, onder de Wittentakkapel door. Dit alternatief sluit aan op de reservatiestrook om nadien verbinding te maken met een zuidelijke omleidingsweg. 

  • ValleiDeze oplossing bouwt verder op het voorgestelde tracé van 2014. Het voorziet een tunnel en een viaduct door de Schavaart-vallei. De N60 grenst binnen dit voorstel zo dicht mogelijk aan het centrum en wordt maximaal ingepast in de vallei. Ook hier wordt een zuidelijke omleidingsweg voorzien. 

  • SpoorDe infrastructuur langs de spoorlijn in het oosten van Ronse wordt gebundeld en ingepast in het landschap. De nieuwe weg loopt parallel met de Ommegangstraat en volgt de zuidelijke rand van Ronse tot aan de N60.

Kom naar de infomarkten over de scopingnota 

Deze oplossingen zijn niet finaal. We hebben ze besproken tijdens de werksessies en nemen ze mee op in de scopingnota. Die scopingnota wordt eind april gepubliceerd en ligt twee maanden ter inzage. Tijdens die periode kan erop worden gereageerd.

Dit is de volgende belangrijke procedurele stap binnen het project ‘Rond Ronse’. In deze scopingnota verzamelen we de inspraakreacties op de startnota, verfijnen we de plandoelstellingen en presenteren we alle mogelijke oplossingen, zowel die van het studieteam als die van burgers. 

In mei en juni staan er infomarkten op het programma in Ronse, Maarkedal en Kluisbergen. Daar geeft het team meer uitleg over de inhoud van de scopingnota. Burgers kunnen tijdens deze infomomenten niet alleen vragen stellen, ze kunnen ook opmerkingen geven op de oplossingen die het team voorstelt. Team Rond Ronse verwerkt deze feedback in een tweede versie van de scopingnota. In deze nota, die in het najaar wordt gepubliceerd, zal een eerste selectie worden gemaakt van de mogelijke oplossingen.

Het overzicht van de infomarkten, telkens van 19 uur tot 21 uur: 

  • 19 mei:  TIO3 in Ronse (Oscar Delghuststraat 60)

  • 26 mei: GOC Kwaremont in Kluisbergen (Kwaremontplein 23) 

  • 2 juni: Parochiezaal Nukerke in Maarkedal (Nukerkeplein 6)

 
Celien Claesen