Waar staat Rond Ronse nu precies?

 
2019-12-12_ROND RONSE_WORKSHOPS_NAMIDDAG_©Lies Duerinck_3.jpg
 

Sinds mei liggen er nog 12 mogelijke mobiliteitsoplossingen voor Rond Ronse voor. Al die oplossingen hebben troeven én verbeterpunten. Dat is het vertrekpunt voor de komende maanden: we brengen de impact in kaart zodat we negatieve effecten tot een minimum kunnen beperken. Maar we gaan ons ook meer dan ooit concentreren op de positieve kansen die de mobiliteitsoplossingen met zich kunnen meebrengen voor buurten, de stad en de streek. Het einddoel? Een beperkt aantal voorkeursscenario’s tegen eind dit jaar.  

We zetten in op technisch onderzoek enerzijds … 

Met behulp van de passende beoordeling vielen er in mei enkele alternatieven af. Nu blijven er 12 alternatieven over. Die alternatieven onderwerpen we tot het najaar van 2021 aan enkele technische onderzoeken zoals het milieueffectenrapport (MER), het landbouweffectenrapport (LER) en de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA). Die onderzoeken bekijken wat de impact is van elk alternatief op de omgeving, mens en milieu, de landbouw en welke kosten en baten er aan elk alternatief verbonden zijn. Kort samengevat: de onderzoeken brengen de globale effecten in beeld. 

… en op ontwerpend onderzoek anderzijds 

Daarnaast verdiepen we het onderzoek van Rond Ronse in het najaar ook vanuit het geïntegreerd ontwerpend onderzoek. Vanuit dat onderzoek willen we, in samenwerking met burgers en organisaties, de mobiliteitsoplossingen én de kansen die ze te bieden hebben, ruimtelijk in beeld brengen. Dat doen we tijdens ontwerpateliers, die vanaf september georganiseerd worden in vier deelgebieden: 

  • Hotond-Schavaart 

  • Klijpe 

  • Omgeving rond Floréal, de César Snoecklaan, ‘t Rosco en Pont West 

  • Zuiden van de wijken Stookt, Europawijk, Germinal en Scheldekouter 

In elk van die gebieden gaan we in gesprek met de buurt. Zo kunnen we bezorgdheden en lokale kansen meenemen in het project. Op die manier willen we het studiewerk van Rond Ronse voorleggen aan de Ronsenaren en een project neerzetten dat niet alleen de mobiliteit, maar ook de stad en de streek ten goede komt. 

En wat gebeurt er daarna? 

Als alle onderzoeken achter de rug zijn, worden alle resultaten verzameld. Die resultaten verwachten we in het najaar van 2021. 

Op basis van al deze resultaten zal Team Rond Ronse enkele voorkeursscenario’s naar voor schuiven, voor een mobiliteitsoplossing voor de streek van de Vlaamse Ardennen. Deze voorstellen worden dan aan de Vlaamse Regering bezorgd, die naar verwachting begin 2022 een belissing neemt. 

Celien Claesen