Studieteam samen met burgers op zoek naar kansen voor de streek
Gisteren verzamelden in De Ververij een 40-tal burgers en leden van verschillende organisaties en achtergronden uit Ronse om het startschot te geven voor de ontwerpateliers. In deze ateliers zullen ze zich samen met het team Rond Ronse buigen over de verschillende mobiliteitsoplossingen, met als centrale vraag: welke positieve kansen en opportuniteiten kan dit grote mobiliteitsproject met zich meebrengen? Welke positieve impact kan het project hebben op de leefbaarheid in de streek?
Planproces Rond Ronse gaat eindfase in
Het najaar wordt belangrijk voor het planproces Rond Ronse: met nog 12 overgebleven alternatieven moet het onderzoek de komende maanden evolueren naar een beperkt aantal voorkeursalternatieven, die dan zullen worden voorgelegd aan de Vlaamse Regering. Daartoe wordt gewerkt op twee parallelle sporen. Een eerste spoor zijn de begeleidende onderzoeken: milieueffectenrapportage, landbouweffectenrapportage en een maatschappelijke kosten-batenanalyse. Deze objectieve onderzoeken gebeuren voor elk groot mobiliteitsproject, en zorgen ervoor dat de alternatieven inhoudelijk beoordeeld kunnen worden. Een tweede spoor is het ontwerpend onderzoek, dat centraal zal staan in de ontwerpateliers.
Via een oproep en gerichte rekrutering werd een groep van een 60-tal geëngageerde burgers samengesteld om deel te nemen aan de ontwerpateliers, die georganiseerd worden in 4 deelgebieden:
Hotond-Schavaart
Klijpe
Omgeving rond Floréal, de César Snoecklaan, ’t Rosco en Pont West
Zuiden van de wijken Stookt, Europawijk, Germinal en Scheldekouter
Wil jij trouwens ook nog deelnemen aan onze ontwerpateliers? Dat kan!
‘Sleutelalternatieven’ brengen ruimtelijke kansen in beeld
Tijdens de ontwerpateliers draait het om ruimtelijke kansen en de verbeelding van mogelijke oplossingen: hoe kan een bepaalde oplossing bijdragen tot de leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en natuur? Experts en burgers bespreken het samen.
Om op die vragen te kunnen antwoorden, wordt het onderzoekswerk van de voorbije maanden voorgesteld. Als reactie daarop wordt aan iedereen gevraagd om hun eigen terrein- en praktijkkennis op tafel te leggen. Zo kunnen de burgers, die eigenlijk de lokale experten zijn, samen met de inhoudelijke experten tot antwoorden komen.
Het zou te veel werk zijn om deze oefening met alle twaalf alternatieven te doen. Daarom zijn er een aantal sleutelalternatieven die in de diepte besproken worden en uitgewerkt worden met de aanwezigen tijdens de ateliers. Zo’n sleutelalternatief is een alternatief waar er naast de meerwaarde op vlak van mobiliteit ook andere (lokale) kansen zijn. Het zijn alternatieven die ruimtelijk goed kunnen worden ingepast én waarmee actief kan gebouwd worden aan een kwaliteitsvolle leefomgeving voor alle Ronsenaren. Met andere woorden: een sleutelalternatief kan de basis vormen voor een samenhangend toekomstbeeld voor Ronse.
Betekent dit dat de sleutelalternatieven automatisch ook de voorkeursalternatieven zijn die naar voren worden geschoven?
Neen, de sleutelaternatieven die vandaag op tafel liggen, zijn een eerste werkhypothese waar in de ontwerpateliers verder mee aan de slag wordt gegaan. In combinatie met de resultaten van de begeleidende onderzoeken zullen de bevindingen uit de ateliers aantonen of de sleutelalternatieven al dan niet in de goede richting zitten of ze toch best bijgestuurd worden door te selecteren en/of de focus op andere alternatieven moeten leggen.
Uiteindelijke beslissing door Vlaamse Regering
De resultaten van de begeleidende onderzoeken en van het ontwerpend onderzoek zullen worden samengebracht in een geïntegreerd afwegingskader. Uit die oefening moet blijken welke voorkeursalternatieven het meest wenselijk zijn om voor te leggen aan de Vlaamse Regering.
Met de voorkeursalternatieven onder de arm zal de Vlaamse Regering naar verwachting begin 2022 een beslissing nemen.