Uit verzamelde inspraak drie onderzoekspistes voor N60 besproken op derde werksessie

 
IMG_4548.jpg

Op donderdag 12 december zat Team Rond Ronse voor de derde keer samen met overheden, organisaties en actiegroepen over het proces 'Rond Ronse', waarmee ze de procedure voor de N60 herneemt. Op basis van studies uit het verleden en een publiek inspraakmoment in juni werden er verschillende scenario’s besproken om een oplossing te vinden voor de mobiliteitsnoden. Daarnaast analyseren we ook andere ruimtelijke kansen voor de streek. Van concrete tracés is er nog geen sprake. Wel liggen drie onderzoekspistes op tafel - oostelijk, centraal en westelijk - waarbinnen mogelijke tracés de komende maanden onderzocht zullen worden. Deze drie onderzoekspistes zijn het resultaat van alle inspraak die het Team Rond Ronse dit jaar verzamelde.

Opdracht

Eind 2018 startten De Werkvennootschap en het Departement Omgeving het proces 'Rond Ronse' op. In dat kader zoeken ze, in dialoog met belanghebbenden, naar oplossingen om de regio rond Ronse te ontsluiten richting E17 en E429, en om het doorgaand verkeer uit het centrum van Ronse te halen. Dit gebeurt vanuit een brede visie op de streek, waarin ook uitdagingen op vlak van leefbaarheid, bosuitbreiding, natuur, water, landschap, erfgoed en landbouw worden meegenomen.

Niet over één nacht ijs gaan

Het Team Rond Ronse zat donderdag voor de derde keer samen met de georganiseerde belanghebbenden in een werksessie. Daarin worden verschillende belanghebbenden betrokken in het studietraject dat het Team Rond Ronse voert: gemeentebesturen, het provinciebestuur, Vlaamse administraties, experten, middenveldactoren, landbouworganisaties, milieu- en natuurverenigingen en actiegroepen.

De procedure van het geïntegreerd planningsproces die we volgen voor 'Rond Ronse' schrijft voor dat wij alle mogelijke pistes die via de consultatieperiode worden ingesproken, moeten meenemen en op hun redelijkheid toetsen. Dit gebeurt als voorbereiding op een scopingnota die in het voorjaar van 2020 zal worden voorgesteld aan het brede publiek. Dan volgt opnieuw een inspraakmoment. We gaan immers niet over één nacht ijs. Alternatieven zullen daarna worden onderzocht op hun effecten (milieu, landbouw, mobiliteit, natuur, open ruimte, leefbaarheid, …).

Het nauw overleg dat de voorbije maanden met de belanghebbenden plaatsvond, zal tijdens de hele duur van het geïntegreerd planningsproces worden verdergezet.

Na de werksessie met professionele belanghebbenden donderdag waren ook burgers welkom om over de ambities van ‘Rond Ronse’ te brainstormen met het Team Rond Ronse. Veertig burgers gingen op die uitnodiging in.

Bekijk hier de presentatie die we hebben getoond aan de bezoekers.

_MG_5212.jpg

Drie onderzoekspistes

Op basis van onderzoeksmateriaal uit het verleden en tracés die door belanghebbenden en burgers werden ingesproken tijdens de officiële consultatieperiode over de start- en procesnota (4 juni tot 2 augustus 2019), liggen nu drie onderzoekspistes op tafel. Daarbinnen zullen de mogelijke tracés onderzocht worden. In alle onderzoekspistes wordt ook de ontsluiting van Klein Frankrijk bekeken.

Het gaat om:

  • Een westelijke onderzoekspiste, waarbij de huidige N60 via het westen verbonden wordt met Pont West. Binnen deze piste worden ook opties onderzocht die maximaal gebruikmaken van bestaande infrastructuur (bv. de N36).

  • Een centrale onderzoekspiste die samenvalt met de reservatiestrook.

  • Een oostelijke onderzoekspiste, waarbij de huidige N60 via het oosten verbonden wordt.

Net zoals westelijk, centraal of oostelijk wordt ook gekeken naar varianten waarbij de inrichting van de weg onder de grond (tunnel), op maaiveldniveau of bovengronds (op een viaduct) gebeurt.

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief of volg onze Facebookpagina.

 
Celien Claesen