Deelgebied Zuid
De zuidelijke zone bevat de Oost-Westverbinding. Het deelgebied aan de Sint-Maartensbeek combineert de Zuidelijke omleidingsweg met een veilige fietsverbinding langs de stadsrand. De Zuidelijke omleidingsweg zorgt ervoor dat het zwaar verkeer niet langer doorheen het centrum van Ronse dient te rijden (via de as Broeke, Glorieuxlaan en Ninovestraat), maar passeert langs de rand van de stad Ronse. Deze Oost-Westverbinding verbindt ook de KMO- en industriezones Pont West en Klein Frankrijk.
De Zuidelijke omleidingsweg
In deze zone komen de volgende elementen aan bod:
Een veilig en vrijliggend fietspad gaat van oost naar west rond de stad, en maakt het zuiden van de stad vlot bereikbaar met de fiets.
Met een fietsbrug steekt de Ravel (tussen Ronse en Frasnes-lez-Anvaing) de Zuidelijke omleidingsweg over. Hiermee maken we de connectie met andere fietssnelwegen (zowel in de richting van Oudenaarde als in de richting van Frasnes-lez-Anvaing) en fietspaden in de stad mogelijk.
Ter hoogte van Stookt wordt het bestaande speelterrein maximaal behouden. De grondwal vormt een buffer tussen het speelterrein en de weg. Bovenop komen platformen om de omgeving te verkennen die een zicht bieden op het landschap.
Bij de school aan de Aatstraat krijgen geluidsschermen een functie in de publieke ruimte, als een ontmoetingsplek (de wand wordt een krijtbord, een pergola en krijgt een publieke functie) of spelelement.
De Rotterij vormt de verbinding tussen het nieuwe fietstraject met het fietspad langs de oude spoorlijn. En er is ruimte voor andere publieke functies zoals een speelplein en een ecologische passage.
Een afwisseling van groenstroken, bomenrijen, ruigere bosjes, klimmend groen en grachten zorgen voor een inpassing van de geluidsschermen en het fietspad in het landschap.
Het getoonde projectontwerp is nog niet af. Op basis van het projectontwerp dat nu op tafel ligt, werken we verder aan de voorbereiding van een omgevingsvergunningsaanvraag, waarbij rekening wordt gehouden met het onderzoek naar de milieueffecten in een project-MER. Het projectontwerp is pas definitief bij de aanvraag van de omgevingsvergunning. Die willen we indienen in de loop van 2025.