De geboorde tunnels
Lange boortunnel
Er komt een geboorde tunnel van meer dan 2 kilometer lengte die onder de heuvelrug van Schavaart loopt. Op die manier blijft het landschap boven de grond behouden. De tunnel ligt diep onder de grond om te voorkomen dat de bodem kan verschuiven of verzakken. De bodem van de Vlaamse Ardennen is heel gevoelig. Daarom is een klassieke gegraven tunnel geen optie.
Geboorde trein-of metrotunnels worden vaker aangelegd in ons land. Deze tunnel wordt de eerste boortunnel voor auto- en vrachtverkeer in ons land. Om de boortunnel verder uit te werken, doen we beroep op de ervaring en kennis van specialisten, gelijkaardige projecten en onderzoeken.
De tunnels in profiel:
Er komen twee tunnels, één voor elke rijrichting.
Elke tunnel telt één rijstrook met daarnaast een pechstrook.
De tunnels worden met elkaar verbonden, via enkele doorsteken voor evacuatie.
Hoe wordt de tunnel gebouwd?
Een traditionele tunnel wordt uitgegraven en bedekt met grond. Een boortunnel wordt geboord in plaats van gegraven. Dat gebeurt in verschillende stappen.
We graven een grote bouwput aan de N60 in Maarkedal.
In de put wordt de tunnelboormachine samengesteld.
We boren van noord naar zuid, op een diepte tussen 15 en 80 meter.
In het zuiden komt de machine boven de grond en begint hij vervolgens in de andere richting te boren.
De machine boort 10 tot 15 meter per dag.
Na ongeveer twee jaar zijn beide tunnels klaar.
Het getoonde projectontwerp is nog niet af. Op basis van het projectontwerp dat nu op tafel ligt, werken we verder aan de voorbereiding van een omgevingsvergunningsaanvraag, waarbij rekening wordt gehouden met het onderzoek naar de milieueffecten in een project-MER. Het projectontwerp is pas definitief bij de aanvraag van de omgevingsvergunning. Die willen we indienen in de loop van 2025.