Ruimte voor geluidswering

Met de realisatie van het project Rond Ronse willen we de impact van geluid voor de omgeving zoveel mogelijk beperken. Geluidsmaatregelen zijn noodzakelijk waar de bewoning en de infrastructuur elkaar raken.

Hiervoor werken we op twee sporen:

Spoor 1: Geluidsarm ontwerp van de weg

  • De verdiepte ligging of ondertunneling van de weg, de lagere snelheid van 70 km/h en de beperking tot 2x1 rijstrook hebben een gunstig effect op het geluid.

  • De bruggen worden ontworpen zonder voegen om het typische storende geluid te vermijden.

  • Speciaal geluidsarm asfalt verzacht het rolgeluid van de banden.

Spoor 2: Milderende maatregelen langs de weg

  • Op plaatsen waar de ruimte beperkt is, wordt gekozen voor geluidsschermen.

  • Aan de tunnelmonden zorgen getrapte groene taluds en absorberend materiaal voor geluidsmildering.

  • Waar meer ruimte is, zijn ook grondwallen mogelijk. De groene hellingen kapselen de weg in.

  • Diffractoren kunnen toegepast worden waar slechts beperkte mildering nodig is. De diffractoren houden het zicht op het landschap open.

Welke referentiewaarden hanteren we?

Het project voldoet aan de referentiewaarden volgens de Vlaamse norm. Voor de N60 (een hoofdweg) is dit maximaal 60 db, voor de zuidelijke omleidingsweg 55 db.

Het getoonde projectontwerp is nog niet af. Op basis van het projectontwerp dat nu op tafel ligt, werken we verder aan de voorbereiding van een omgevingsvergunningsaanvraag, waarbij rekening woerdt gehouden met het onderzoek naar de milieueffecten in een project-MER. Het projectontwerp is pas definitief bij de aanvraag van de omgevingsvergunning. Die willen we indienen in de loop van 2025.