Ruimte voor toekomstige verplaatsingen
Nieuwe routes voor gemotoriseerd verkeer
Het project Rond Ronse hertekent hoe iedereen zich verplaatst rond en in de stad.
De omleidingswegen halen het doorgaand zwaar verkeer uit het centrum en leiden het eromheen.
Ook het lokaal verkeer maakt gebruik van de nieuwe wegen om haar bestemming te bereiken.
Er is aandacht voor de bereikbaarheid van landbouwpercelen.
Opportuniteiten voor openbaar vervoer (toegankelijke bushaltes), fietsers en voetgangers nemen we mee.
In het kader van het convenant tussen de Vlaamse Overheid en de stad Ronse, zal de stad nog bijkomende maatregelen nemen om het zwaar verkeer uit het stadscentrum te weren.
Zo zal de stad een streefbeeldstudie opmaken in samenwerking met de Vlaamse Overheid en in participatie met haar burgers. Die zal de ruimtelijke kansen in kaart brengen en verschillende mobiliteitsscenario’s onderzoeken.
Uitbouwen van het netwerk voor fietsers en voetgangers
Rond Ronse versterkt het netwerk van veilige en comfortabele verbindingen voor fietsers en voetgangers in de omgeving van het project.
Er komen nieuwe paden en verbindingen langsheen het traject, die sluiten aan op de bestaande netwerken van trage wegen.
Veilige kruisingen zorgen ervoor dat voetgangers en fietsers steeds op een comfortabele manier de nieuwe wegen kunnen oversteken. Waar mogelijk gebeurt dat met tunnels of bruggen zodat er geen conflicten mogelijk zijn met het gemotoriseerd verkeer.
Het getoonde projectontwerp is nog niet af. Op basis van het projectontwerp dat nu op tafel ligt, werken we verder aan de voorbereiding van een omgevingsvergunningsaanvraag, waarbij rekening wordt gehouden met het onderzoek naar de milieueffecten in een project-MER. Het projectontwerp is pas definitief bij de aanvraag van de omgevingsvergunning. Die willen we indienen in de loop van 2025.