Onder het motto Rond Ronse informeert heeft het studieteam van Rond Ronse de huidige stand van zaken van het ontwerp voorgesteld aan het grote publiek. Er waren infomomenten in Maarkedal (18 juni) en Ronse (25 en 26 juni) met meer dan 500 bezoekers.
Read MoreDe Vlaamse Regering heeft haar goedkeuring gegeven aan de publiek-private samenwerking voor het project Rond Ronse. Via een DBFM-overeenkomst zal er daarna een overeenkomst met de aannemer aangegaan worden. De komende maanden wordt de markt bevraagd en finaal kan daarna een aannemer aangesteld worden om de werken op het terrein uit te voeren. Ondertussen bereidt Team Rond Ronse een nieuwe informatiemarkt voor, wordt het referentieontwerp verder afgewerkt en bereidt men de aanvraag voor de omgevingsvergunning voor.
Read MoreTijdens een werksessie op 26 maart jl. kregen diverse stakeholders (waaronder lokale besturen, middenveldorganisaties en vertegenwoordigers van burgergroeperingen) een toelichting over de voortgang van het project Rond Ronse. De stappen die de komende maanden worden genomen, kwamen aan bod en iedereen kreeg de kans om vragen te stellen.
Read MoreIn september 2023 is de aanleg van de fietssnelweg F428 tussen Oudenaarde en Ronse gestart. In een eerste fase wordt het deel tussen Oudenaarde en Maarkedal aangelegd. De zware regenval (eind oktober) en de winterprik in januari hebben de werf tijdelijk stilgelegd. Eind februari start de werf terug op.
Read MoreDe Vlaamse Regering rondde op 23 november 2023, op voorstel van Vlaams ministers Zuhal Demir en Lydia Peeters het planningsproces voor de opmaak van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) ‘Rond Ronse’ af waarmee de nieuwe bestemmingen definitief vastliggen. Het projectteam van De Werkvennootschap gaat nu aan de slag om het ontwerp van de nieuwe weginfrastructuur te verfijnen en de vergunningsaanvragen voor de realisatie voor te bereiden. Parallel krijgt de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) de opdracht om via een landinrichtingsproject de komende jaren gefaseerd de voorziene ca. 360 ha bosuitbreiding te realiseren en de kwaliteit van de open ruimte te versterken. De Vlaamse Regering keurde daarvoor op 20 oktober jl. de instelling van het landinrichtingsproject ‘Zuidwestelijke Vlaamse Ardennen – fase 1’ goed.
Read MoreIn het kader van het verder uitwerken van het voorkeursalternatief (plusalternatief G4) voor het project Rond Ronse vinden er sinds 19 oktober 2023 in de omgeving van de Rijksweg (N60) en Turkije in Maarkedal verkennende technische onderzoeken plaats. Op 22 december 2023 zullen de werken afgerond worden.
Read MoreOp vrijdag 20 oktober werd het GRUP van Rond Ronse principieel vastgesteld door de Vlaamse Regering. Hiermee is een volgende, belangrijke stap in het planproces gezet.
Read MoreDe maquette van de gekozen mobiliteitsoplossing trok veel aandacht op de infomarkten in Maarkedal, Kluisbergen en Ronse. Om iedereen, die er niet bij kon zijn, de kans te geven de maquette te bekijken, staat de maquette vanaf begin april in het stadhuis van Ronse.
Read MoreOp 16, 21 en 23 maart trok er een reizende infomarkt langs Maarkedal, Kluisbergen en Ronse. Bijna 600 bezoekers kwamen een kijkje nemen naar de plannen van het ontwerp gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (ontwerp GRUP). Blik je mee terug?
Read MoreHet openbaar onderzoek over het ontwerp tot gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (ontwerp GRUP) voor Rond Ronse loopt nog tot en met 8 mei 2023. Tot dan kan je het dossier inkijken en je reacties erop meegeven.
Read MoreOp dinsdag 21 februari start het openbaar onderzoek, naar aanleiding van de voorlopige vaststelling van het ontwerp GRUP door de Vlaamse Regering. Het openbaar onderzoek duurt 60 dagen en loopt tot en met 21 april 2023. Tijdens deze periode kan iedereen het dossier inkijken en er zijn opmerkingen over meegeven.
Read MoreOp vrijdag 20 januari heeft de Vlaamse Regering het ontwerp voor gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor Rond Ronse voorlopig vastgesteld. Na uitgebreid onderzoek en vele gesprekken met lokale belanghebbenden de afgelopen jaren, is de kogel door de kerk. Plusalternatief G4 kwam als meest gunstig uit de onderzoeken.
Read MoreOm het voorontwerp van gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) verder uit te werken voor plusalternatief G4 en het bebossingsscenario, starten er enkele verkennende technische onderzoeken op.
Read MoreRond Ronse zet vandaag een volgende, belangrijke stap. Een voorontwerp van gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) wordt voorbereid met betrekking tot plusalternatief G4 en het bebossingsscenario.
Read MoreNa veel onderzoek en overleg wordt een voorontwerp van gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voorbereid dat voldoende bijkomende natuur- en bosgebieden voorziet om een aantal Europese natuurdoelen te realiseren.
Read MoreUit het proces van Rond Ronse wordt momenteel plusalternatief G4 naar voren geschoven. Het plusalternatief bestaat uit een noord-zuidverbinding en een oost-westverbinding. Bekijk het tracé hier meer in detail.
Read MoreOp dinsdag 23 en woensdag 25 september organiseerden we de tweede sessies van de ontwerpateliers. Op de agenda: nog dieper ingaan op de sleutelalternatieven aan de hand van onze maquettes. Tijdens de inloopsessies, op afspraak, konden er ook vragen gesteld worden.
Read MoreOp dinsdag 21 en woensdag 22 september vonden de eerste ontwerpateliers van Rond Ronse plaats. Team Rond Ronse ging op bezoek in vier gebieden. In elk van die gebieden werden de sleutelalternatieven besproken aan de hand van een wandeling en gesprekken met de deelnemers.
Read MoreEen van de sporen binnen het planproces van Rond Ronse is dat van het ontwerpend onderzoek. Voor dat onderzoek zijn ondertussen de ontwerpateliers van start gegaan. Tijdens die sessies gaat team Rond Ronse actief met burgers op zoek naar de positieve kansen die het project Rond Ronse te bieden heeft voor de streek.
Read MoreBinnen Rond Ronse werd er de afgelopen twee jaar breed onderzocht hoe we de mobiliteit in de stad kunnen verbeteren. Vandaag bevindt Rond Ronse zich op een kantelpunt. Vanaf nu wordt er meer in de diepte onderzocht, in plaats van in de breedte, aan de hand van ontwerpateliers.
Read More